Jezte pouze v rozmezí 10 hodin denně, budete zdravější, štíhlejší a mladší, bez ohledu na geny

Vědci ze Salkova Institutu zjistili, že myši, které postrádají biologické hodiny, jež jsou považovány za nezbytné pro zdravý metabolismus, by mohly být stále chráněny před obezitou a metabolickými chorobami tím, že jejich denní přístup k jídlu bude omezen na 10 hodin denně.


Práce, která se objevila v časopise Cell Metabolism 30. srpna 2018, naznačuje, že zdravotní problémy související s narušením 24 hodinových cyklů činnosti a odpočinku zvířat, u lidí často vznikajícím díky práci na směny a neustálé možnosti přísunu jídla, mohou být "opraveny" tím, že sníte všechny kalorie během 10 hodin.

"Pro mnohé z nás začíná den s šálkem kávy brzy ráno a končí něčím k zakousnutí před spaním za 14 až 15 hodin“ uvádí Satchidananda Panda, profesor laboratoře regulační biologie v Salku a vedoucí autor nového výzkumu. "Ale omezení příjmu jídla v rozmezí 10 hodin denně, může vést k lepšímu zdraví bez ohledu na naše biologické hodiny.“

Každá buňka v těle savců pracuje v 24hodinovém cyklu známém jako cirkadiánní rytmus. U lidí jsou geny pro trávení aktivnější dříve během dne, zatímco geny pro buněčnou opravu jsou aktivnější v noci.

Už dříve tato laboratoř zjistila, že myši s 24hodinový přístupem ke stravě s vysokým obsahem tuků se staly obéznímy a vyvinuly si značné metabolické choroby včetně vysokého cholesterolu, ztučněných jater a cukrovky. Ty samé myši, kterým se omezil přístup ke stravě s vysokým obsahem tuku v denním intervalu v rozmezí 8 až 10 hodin, se staly štíhlými, byli více v kondici a stali se zdravějšími. Laboratoř přisuzovala přínosy pro zdraví tomu, že udržuje myši v lepší synchronizaci s jejich buněčnými hodinami - jedli většinu kalorií, v době kdy byly geny pro trávení aktivnější.

"Z předchozí studie jsme měli pocit, že biologické hodiny vnitřně načasovaly proces, kdy v předem určených časech pracují metabolické geny," říká Amandine Chaixová, vědecká pracovnice na pracovišti v Salkově institutu a autorka první práce. "A i když to může být stále pravdivé, nový výzkum naznačuje, že kontrolou krmení a půstu zvířat můžeme v podstatě potlačit nedostatek vnitřního časovacího systému."

Podle výzkumníků nová práce naznačuje, že primární role cirkadiánních hodin může informovat zvíře, kdy jíst a kdy se jídla vzdát. Toto vnitřní načasování vytváří rovnováhu mezi dostatečnou výživou a potřebnou opravou nebo omlazením během půstu. Když jsou tyto vnitřní hodiny narušeny, jako když lidé dělají práci na směny, nebo když jsou narušeny díky genetickým poruchám, narůstá nerovnováha mezi výživou a omlazením a dochází k nemocem. 

Během procesu stárnutí, naše cirkadiánní hodiny oslabují. Zhoršení funkce cirkadiánních hodin paralelně zvyšuje naše riziko metabolických onemocnění, srdečních onemocnění, rakoviny a demence.

Ale dobrá zpráva je, že jednodušší životní styl, jako je přísun jídla pouze během 10 hodin, může obnovit rovnováhu, odvrátit metabolické choroby a udržet zdraví.

"Mnoho z nás může mít jednu nebo více choroboplodných defektních genů, které nás nutí bezmocně směřovat k předurčenému onemocnění. Zjištění, že zdravý životní styl dokáže překonat špatné vyhlídky vadných genů, otevírá novou naději, že zůstaneme zdravý," říká vedoucí výzkumu.

Laboratoř dále plánuje zjistit, zda přísun jídla během 8-10 hodin může zabránit nebo zvrátit i jiná onemocnění způsobená stárnutím. Stejně jako zjistit, jak by se současná studie mohla vztahovat na člověka.

Jejich webová stránka, mycircadianclock.org, umožňuje lidem kdekoli na světě, aby se přihlásili ke studii, stáhli si aplikaci a získali rady, jak si vytvořit optimální denní cyklus příjmu potravin. Shromažďováním údajů o denním stravování a zdravotním stavu tisíců lidí, získá laboratoř lepší přehled o tom, jak denní cyklus jídla udržuje zdraví. 

Zdroj: www.sciencedaily.com, www.mycircadianclock.orgwww.salk.edu

Vložila: B.Bieliková, září 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1
2
3
4
 
 
 
 
 
 
 
5
6
7
8
9
10
11
 
 
 
 
 
 
 
12
13
14
15
16
17
18
 
 
 
 
 
 
 
19
20
21
22
23
24
25
 
 
 
 
 
 
 
26
27
28
29
30
1
2