Kovy: O sociální bublině a jak algoritmy ovlivňují, na co se díváme

Každý den ovlivňují naše názory, psychiku i emoce. Jsou silnější než jakákoli vláda. A jsou nastavené špatně. Algoritmy, vládci nové doby.

 

Také si říkáte, že si pustíte jen jedno video a ve výsledku strávíte čtyři hodiny sledováním podobných videí na youtube? Za všechno mohou algoritmy nastavené tak, aby jejich diváci strávili co nejvíce času nad jejich sledováním, co nejvíce klikali a oni z toho co nejvíce vydělali.

Jedna z metod youtube algoritmů je tzv. radikalizace. Youtube se snaží být intenzivnější. Snaží se nabízet videa, která jsou ještě více šokující, překvapující, ještě radikálnější. Jde o využití našeho přírodního instinktu, kdy se snažíme nahlédnout za oponu, dozvědět se více, zjistit, co nám zatajují.

Algoritmus, pokud je nastavený správně, nás může přivést ke spoustě nového obsahu, vzdělání, porozumění, novým autorům – bohužel není nastaven tak, aby nám hledal co nejhodnotnější videa, ale naopak, aby vydělal co nejvíce peněz.

Je založen informacích, které o vás Google/Amazon/Facebook má:

-          Koho odebíráte

-          Koho sledují lidé, jako jste vy

-          Kolik času na videu strávíte

-          Co sdílíte, jak laikujete

A na základě toho vám nabídne videa, která „vás budou určitě zajímat“.

 

Sociální bublina

Sociální bublina je všechno, co vidíme na naší zdi (Instagram, Twitter, Facebook). Většinou se skládá z příspěvků našich přátel, nebo stránek, které se nám líbí. Ale všechno opět řadí algoritmus přesně tak, aby nás to bavilo co nejvíce.

Vychází například z těchto dat:

-          Strávená doba (Kolik vteřin na fotkou koukáte)

-          Kliknutí (jestli jste ho rozklikli)

-          Přečtené komentáře  (kolik jste pod ním přečetli komentářů)

-          Interakce (koho jste laikovali, jaký obsah sdíleli)

 

Tzn., že každý má svou zeď úplně jinou a tím vzniká sociální bublina.

Bublina pravdy – každý den lidé dostanou svou dávku informací, které podporují jejich pravdu. Vzniká iluze, že algoritmem vytvořená zeď je realita. Facebook jim jiné názory na zeď moc nepouští, protože ví, že je nejvíce zajímají o ty, které souzní s jejich pravdou – ty nejvíce laikují a nejvíce sdílí. Vyvolávají v nich emoce, často fanatismus nebo strach, takže si potom půjdou vybít svou nenávistnou chvilku do komentářů.

Algoritmy fungují velmi dobře. Jsme závislí na sociálních sítích, trávíme na nich spoustu času. Dělají, co nám slibují – spojují nás s lidmi, přináší nám zajímavý obsah. Ale současně, vedlejším efektem -  rozdělují společnost na dva tábory a uzavírají nás do bublin, ze kterých často není úniku.

Rada: Zkuste si občas bublinu propíchnout, rozšířit si obzory, bavit se s někým, kdo má třeba trošku jiný názor. A myslete na to, že v pozadí každého příspěvku na sociálních sítích je algoritmus.

Dopad špatně nastavených algoritmů:

Lidé si myslí, že vidí realitu, ale je to jenom verze stvořená algoritmem na základě jejich osobních dat.


Celé video můžete shlédnout zde:

 

Vložila: M. Kunstová, září 2018

Zdroj: www.youtube.com

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
26
27
28
29
30
1
2
 
 
 
 
 
 
 
3
4
5
6
7
8
9
 
 
 
 
 
 
 
10
11
12
13
14
15
16
 
 
 
 
 
 
 
17
18
19
20
21
22
23
 
 
 
 
 
 
 
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
 
 
31
1
2
3
4
5
6