Mediální omyl: Opravdu jde pouhé 1 % dětí z dětských domovů na VŠ?

Tištěná médiaMédia opakovaně sdílejí klamnou informaci, která vznikla špatnou analýzou statistických údajů, a která podle výzkumného pracovníka Romana Petrenka shazuje náročnou a většinou velmi kvalitní práci pracovníků dětských domovů.

Před několika dny se v ČRo Radiožurnálu objevila mylná informace, že "jen asi procento dětí z dětských domovů jde na vysokou školu". Informaci uvedla moderátka rádia Jana Klementová. Toto číslo vychází z průzkumu Nadace Terezy Maxové, bylo k němu však dospěno chybnou logikou.

Přečtěte si vysvětlení Romana Petrenka, výzkumného pracovníka z oddělení pro ústavní a ochrannou výchovu a prevenci rizikového chování Národního ústavu pro vzdělávání:

"Tvrzení, že jen 1 % dětí z dětských domovů jde na vysokou školu, se v médiích objevuje opakovaně, je to ale naprostý nesmysl (...). Vzniká tak, že novinář vezme údaj o počtu všech osob ve všech typech zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V roce 2016 to bylo přesně 6500 osob. Celkový počet studujících v terciálním vzdělávání a pobývajících během toho v dětských domovech byl v roce 2016 celkem 68 studentů. Pokud spočítáme, kolik je 68 lidí z 6500, vyjde nám skutečně 1 %. Ale tento výpočet je naprosto nesmyslný. Zahrnuje malé děti od tří let, děti školou povinné, středoškoláky i vysokoškoláky a z nich počítá procento vysokoškoláků, přičemž zahrnuje i zařízení, kde ze svého určení ani nemohou vysokoškoláci nikdy být (dětské domovy se základní školou).

Český statistický úřad počítá podíl absolventů terciárního studia z celkové populace 25letých až 64letých (...). O klientech ústavní výchovy taková data nemáme k dispozici, abychom dostali číslo, které by šlo srovnat s běžnou populací. Údaje pro plnohodnotné srovnání vzdělanostních drah dětí z DD s běžnou populací zkrátka nemáme k dispozici. Citovaný výzkum Terezy Maxové došel k číslu 1 % výše popsanou (ne)logikou.

Z údajů od zařízení víme, že v dětských domovech je aktuálně 783 dětí ve věku od 15 do 18 let. Studentů terciálního vzdělání je 68. Pokud budeme počítat s tím, že se tito studenti rekrutují právě z dětí pobývajících před dospělostí v DD, dostaneme informaci, že jich na VŠ a VOŠ směřuje přibližně 9 %. Navíc můžeme předpokládat, že na vysokou školu dnes chodí i část dětí, které před plnoletostí pobývaly v DD, ale teď už nejsou klienty dětského domova, takže nejsou ve statistice, ale celkové číslo by tito vysokoškoláci dále zvedli."

Jak s touto kauzou souvisí informační a mediální gramotnost?

Jak vidíte, se statistikou je nutné nakládat opatrně, ať už při její tvorbě či při analýze získaných dat. A obzvlášť obezřetní musíme být tam, kde nám média a politické subjekty předkládají statistiky, jejichž přesně zdroje neznáme či u nichž nevíme s jistotou, zda jsou tyto zdroje důvěryhodné. V každém případě je u interpretace každé statistiky, tabulky a grafu vždy nutné přemýšlet nad tím, zda je tato interpretace správná. Může se jednat o neúmyslné zkreslení nebo dokonce o záměrnou manipulaci naším názorem. Ne vždy je zpracování a odhalení chybných dat a výkladů snadné, proto je nutné tuto dovednost neustále rozvíjet v rámci rozvíjení vlastní mediální a informační gramotnosti.

Mladým lidem s rozvojem mediální a informační gramotnosti pomáhá Informační síť pro mládež (ISM), kterou tvoří regionální informační centra pro mládež (ICM) a Národní informační centrum pro mládež (NICM). Více informací naleznete na našem webu. Nebo nás rovnou navštivte osobně.

 

Pro NICM vložila Jana Beničáková, srpen 2017

Zdroj: ČRo Radiožurnál, Roman Petrenko, hromadná e-mailová korespondence

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
31
1
2
3
4
5
6
 
 
 
 
 
 
 
7
8
9
10
11
12
13
 
 
 
 
 
 
 
14
15
16
17
18
19
20
 
 
 
 
 
 
 
21
22
23
24
25
26
27
 
 
 
 
 
 
 
28
29
30
31
1
2
3